Ilona Stuivenberg

Student nr. 12091839
1e jaars Voltijd
Opleiding Huidtherapie
Haagse Hogeschool

perfectstorm@live.nl

Welkom

bij mijn assessment portfolio voor de propedeuse HDT 2014-2015 van de Haagse Hogeschool.

 

Voor het navigeren: klik eerst op het betreffende tabblad bovenaan, voor een korte inleiding. Vervolgens kunt u door het betreffende tabblad aan te klikken de inhoud van de tabbladen inzien.

 

DE onderzoeker

De beroepsrol van de onderzoeker is volgens mij de basis van het beroep. Als huidtherapeut ben je daarom ook verplicht om je opgedane kennis up-to-date te houden en jaarlijks bijscholing te volgen. Dit is iets wat mij aanspreekt. De wetenschap en de technologie is immers altijd in ontwikkeling en dat is ook merkbaar op onze opleiding: de manier waarop we het vorige leerjaar onderwijs kregen in ontharingsstechniek verschilt nu al van dit leerjaar. Zo snel kan het gaan.

 

Wat ik heb geleerd is dat voor het blijvend ontwikkelen van je eigen beroepskennis het belangrijk is om op de hoogte te blijven van wetenschappelijke onderzoek. Ik heb hier ervaring mee opgedaan tijdens het maken van een onderzoeksplan met betrekking tot de rol van ‘biologicals’ in de behandeling van eczeem. Dit onderwerp koos ik, omdat ik zelf ook regelmatig last heb van eczeem. Dan krijg ik daarvoor een hormoonzalf van mijn arts, maar eigenlijk gaat het nooit helemaal weg. Inmiddels weet ik ook dat het gebruik van hormoonzalf ook niet zonder risico is. Ik was benieuwd of er inmiddels nieuwe gegevens bekend zijn, die het mogelijk maken om niet alleen de verschijnselen te onderdrukken, maar ook de oorzaak te bestrijden. Ik kwam er door het lezen van een aantal wetenschappelijke artikelen achter dat behandeling met biologicals al heel goede resultaten geeft bij de behandeling van ernstige psoriasis en dat er steeds nieuwe biologicals worden ontwikkeld voor de behandeling van allerlei (huid)aandoeningen. De gedachte die bij mij opkwam was: Wat betekent dit voor de praktijk van de huidtherapie, nu en in de toekomst? 

 

Via dit voorbeeld wil ik aantonen dat ik in staat ben uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek op te zoeken, te interpreteren, op waarde te schatten en te vertalen naar de beroepspraktijk.

 

De allereerste keer dat ik mijn onderzoeksopdracht had ingediend kreeg ik een onvoldoende, omdat ik de APA-norm en de wijze van goed literatuuronderzoek nog onvoldoende beheerste. Nu een jaar later, heb ik met de feedback van mevrouw Hassane een voldoende behaald. Ik heb daarvoor veel kennis opgedaan over de juiste manier van toepassen van literatuuronderzoek en het juist vermelden van gebruikte bronnen. In de bijlage 4 treft u daarom mijn met voldoende behaalde resultaat van het tentamen Onderzoek zoals afgebeeld is in Osiris. Daarmee wil ik bewijzen dat ik in staat ben een onderzoeksopzet te maken en de nodige onderzoeksgegevens te verzamelen, te analyseren en vast te leggen.

 

Ook ben ik in mijn beroepsrol als onderzoeker afgelopen 10 mei naar Corpus in Oegstgeest (bij universiteit Leiden) gegaan, om mij verder te verdiepen in het menselijk lichaam. Achteraf denk ik dat de doelgroep van Corpus meer gericht is op jongere bezoekers, maar het was erg interessant om de kennis die ik afgelopen jaren heb opgedaan tijdens de medische theorie en huidtherapie-lessen terug te zien in de tour. De bloedsomloop en het lymfevaten systeem werden in de tour ook behandeld en je kijkt en luistert dan toch op een andere mannier dan wanner je als totale leek daar rond loopt. Wat ik vooral hiervan heb geleerd is dat met het toenemen van mijn kennis over het beroep huidtherapeut, ik ook met heel andere ogen mijn omgeving beleef. Ik ben een nieuw referentiekader aan het ontwikkelen en dat is erg leuk om te merken. 

 

Het toegangsbewijs van Corpus heb ik in de bijlage toegevoegd, omdat het op een bescheiden manier duidelijk maakt dat ik niet alleen op school mij verdiep in mijn rol als onderzoeker, maar ook op eigen gelegenheid.

 

 

Op het gebied van de ‘Algemene professionele competenties’ heb ik in de rol van de onderzoeker de volgende competentie eigen gemaakt:

 

11. De huidtherapeut is in staat uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek op te zoeken, te interpreteren, op waarde te schatten en te vertalen naar de beroepspraktijk

 

De beroepstaken die hieronder vallen zijn:

 

12.1 onderzoeksopzet maken/adviseren over de opzet van een onderzoek

 

12.3 onderzoeksgegevens verzamelen, analyseren en vastleggen