Ilona Stuivenberg

Student nr. 12091839
1e jaars Voltijd
Opleiding Huidtherapie
Haagse Hogeschool

perfectstorm@live.nl

Welkom

bij mijn assessment portfolio voor de propedeuse HDT 2014-2015 van de Haagse Hogeschool.

 

Voor het navigeren: klik eerst op het betreffende tabblad bovenaan, voor een korte inleiding. Vervolgens kunt u door het betreffende tabblad aan te klikken de inhoud van de tabbladen inzien.

 

persoonlijk ontwikkel plan

Ik beschrijf hier wat ik wilde leren en waarom dat belangrijk is voor mijn beroepsuitoefening. Hoe het nu is met deze ontwikkeling en wat ik graag in de komende tijd wil leren

Ik wilde graag leren hoe ik de volgende competentie eigen moest maken:

09. De huidtherapeut organiseert het eigen werk, effectief en doelmatig, en werkt samen met werknemers, collegas en andere professionals in de zorgverlening. 

En

10. De huidtherapeut draagt bij aan bedrijfsvoering en optimalisatie van werkprocessen met het oog op de handhaving en verbetering van het functioneren van de organisatie en geeft hierbij leiding.

Toen ik vorig jaar begon aan deze studie, had ik een tijdje niet in de schoolbanken gezeten. De eerste paar maanden waren dan ook een doolhof voor mij. Ik kom nog uit de generatie die hele papieren mappen bijhield en pas sinds kort aan sociaal media meedoe. Het werken met ‘Blackboard' ging mij in het begin dan ook allesbehalve makkelijk af. Het eigen werk organiseren verliep daardoor ook moeizaam. Hoewel ik wel mijn best deed om mee te komen met de rest van de groep, ben ik in het begin erg afwachtend geweest in projecten. Tijdens projectvergaderingen en multidisciplinair overleg was mijn inbreng matig. Ik had eerder het voortouw kunnen nemen en zelf met ideeën kunnen komen. In plaats daarvan wachtte ik vaak af tot ik een taak toegewezen kreeg.

Waarom is dat belangrijk voor mijn beroepsuitoefening? 

Ik besefte dat ik zelf last had van mijn houding. Als ik als student al last had van deze houding, zou dat volgens mij ook negatief zijn voor mijn beroepsuitoefening. Als huidtherapeut wordt best veel van mij verwacht en ik vind dat ik daar zo goed als kan aan moet kunnen voldoen. Daarom besloot ik hieraan te wilde werken.

Hoe is dat nu?

In de loop van de afgelopen perioden heb ik competenties 9 en 10 verder ontwikkeld door de taken bij te houden die gekoppeld waren aan deadlines. Tegenwoordig maak ik planningen en breng ik in kaart wat ik allemaal nog moet afvinken van mijn lijstje. Niet denken maar doen! In de link hieronder ziet u hoe gestructureerd ik tegenwoordig te werk ga. Op deze manier wil ik na het behalen van mijn propedeuse zonder verdere vertraging mijn hoofddoel bereiken: mijn diploma in handen krijgen!

Structuur in leerstof.docx (1342327)

Ook ben ik vooruitgegaan met een leidende rol op mij nemen en vind ik het nu makkelijker om feedback te geven aan medestudenten. Het valt mij bovendien op dat in de loop van dit jaar mij regelmatig gevraagd werd om advies of uitleg tijdens bepaalde lessen. Ik zie hierin een positieve ontwikkeling in de wijze waarop medestudenten mijn samenwerking waarderen en mijn mening waardevol vinden. 

Ik besloot om deze ontwikkeling ook te toetsen bij mijn medestudenten (zie ook bijlage POP):

10.1 eigen beroepsmatig handelen bespreekbaar maken.

10.2  het eigen beroepsmatig handelen daarop evalueren.

Wat wil ik de komende tijd leren?

Ik ga verder met mijn bestaande persoonlijke leerdoelen. In het verleden liet ik taken vaak wachten tot het laatste moment. Ik had hier wederom een afwachtende houding in. Hoewel ik hier al een heel stuk in ben gegroeid, betrap ik mij af en toe erop nog steeds dingen uit te stellen. Ik ben er dus nog niet, misschien ook omdat het gewoon het aard van het beestje is. Maar ik ben mij er nu veel beter bewust van en wil er aandacht aan blijven besteden de komende tijd. Zo zorg ik ook dat ik straks als professional een betere huidtherapeut zal zijn.